Neuropohybová metóda

NeuroHorizons® Experiential Movement®

Na tvorbe článku spolupracovala Barbarba Lucká z centra Reneda.

Obsah

  1. Čo ju doviedlo k neuropohybu
  2. Ako dlho sa venuje svojej práci
  3. Kto je Barbara Lucka
  4. Čo je neuropohyb a Neuroplasticita
  5. Aká je NeuroHorizons® Experiential Movement®
  6. Pre koho a pri akých diagnózach je vhodná?
  7. Prečo je potrebné dať si pred a po absolvovaní intenzívnej pauzu od terapií
  8. Z čoho metóda vyplýva
  9. Ako sa na lekciu pripraviť?
  10. Ako dlho trvá lekcia?
  1. Ako prebieha lekcia, čo sa deje s mozgom počas lekcie
  2. Dokážu lekcie zlepšiť aj kognitívne schopnosti a intelekt
  3. Čo ak pacient nedokáže spolupracovať alebo z dôvodu mentálneho postihnutia odmieta spoluprácu
  4. Je pri všetkých diagnózach postup lekcií rovnaký
  5. Ako často je vhodné opakovať intenzívky
  6. Prečo v lekciách pokračovať doma
  7. Naučí ma lektor ako so svojím telom, dieťaťom alebo príbuzným pracovať doma
  8. A čo výsledky? Aké zlepšenia môžem očakávať?
  9. Kedy zvážiť metódu

Barbara, povedzte nám niečo o sebe.

Som praktička neuropohybových metód NeuroHorizons a Movement Lesson. Venujem sa deťom s neurologickými diagnózami ako mozgová obrna, syndrómy, genetické anomálie, ADHD, či autizmus.

S deťmi pracujem na lekciách cez pomalý a cielený pohyb, ktorým sa zvedomuje telo, jeho časti a vytvárajú sa medzi nimi prepojenia. Mozog si tieto  podnety všíma, zapamätá a dokáže funkčne použiť na vykonanie potrebných aktivít.

Ide o jemný, pokojný prístup, ktorý detí nestresuje. Vtedy sú schopné vnímať a učiť sa. Deti ku mne prichádzajú na lekcie, nie na terapiu. Fungujeme ako učiteľ a žiak. Niekedy som učiteľ ja a niekedy môj klient, ktorý ma prevádza svojím svetom a ja naň reagujem. Je to ako tanec, kde sa vzájomne ovplyvňujeme.  

Som tiež mama šiestich úžasných detí a troch šikovných vnukov.

Čo Vás viedlo k tejto práci?

V roku 2017 sa mi narodili dvojičky – synček bol v poriadku, ale dcérka sa pri pôrode zasekla a „odniesol“ si to jej mozog. Má detskú mozgovú obrnu, kortikálnu poruchu zraku a malú hlavičku.  Je to krásna, šikovná slečna a ja, ako každá mama, som hľadala všetky možné spôsoby ako jej pomôcť.

Po mnohých pokusoch a omyloch som objavila feldenkraisovské metódy, ktoré pracujú s mozgom, nielen so svalmi. Využívajú kapacitu mozgu meniť sa a vytvárať nové neurónové prepojenia. Táto schopnosť sa nazýva neuroplasticita a umožňuje nám učiť sa po celý život.  

Začala som s tréningom. Mala som šťastie na skvelých učiteľov, ktorí ma voviedli to tajov tejto práce a odvtedy podporujem detičky a ich rodičov na ceste k lepšiemu životu.   

Ako dlho ju vykonávate?

Prvú certifikáciu som absolvovala v roku 2021 a druhú v roku 2023.

Povedzte nám niečo o neuropohybe a neuroplasticite.

Neuropohyb je úzko prepojený sa s prácou Moshého Feldenkraisa, ktorý položil základy tzv. Feldenkriasovej metóde, novému prístupu ako zlepšovať svoj život cez vedomý a cielený dotyk.

Neuropohyb podnecuje vytváranie neurónovych prepojení, čo nám umožňuje učiť sa nové veci alebo kompenzovať činnosti, ktoré aktuálne nemáme „zmáknuté“.

Neuropohyb musí byť ľahký, príjemný, bezbolestný, aby oň mozog prejavil záujem a chcel ho ďalej integrovať do svojej „knižnice“.

Zároveň pri tejto práci platia isté zásady ako pohyb presne zacieliť, aby zmapoval časti, ktoré treba a bol pre nás prakticky použiteľný.

Jednoducho, mať svaly je fajn, ale netreba ich cvičiť v posilňovni, aby sme sa najedli alebo učesali. Na to potrebujeme maž zvládnutý funkčný pohyb. Práve o tom sú neuropohybové metódy. 

Neuropohybové metódy sú vhodné pre všetkých a v každom veku – od bábätiek až po 100-ročné babičky. Od detí so špeciálnymi potrebami až po športovcov, či hudobníkov. Z neuropohybu môže mať prospech úplne každý.

Neuroplasticita je schopnosť našej úžasnej šedej hmoty meniť sa a prispôsobovať, kým dýchame.

Vďaka neuroplasticite mozgu je možno pomocou vedomého pohybu naštartovať mozog k nečakaným výkonom.

Neurplasticitu odborníci dlho ignorovali a vo všeobecnosti nepripúšťali, že mozog sa dokáže meniť počas celého života. Panovalo presvedčenie, že v istom veku sa vývoj našej nervovej sústavy zastaví a potom to už ide len „z kopca“.

Našťastie sa postupne začali objavovať osvietenci, ktorí na základe testov a analýz dokázali, že s mozgom sa dá pracovať stále, nielen v ranom  veku, čo je skvelá správa pre všetkých! 

Aká je NeuroHorizons® Experiential Movement®?

NeuroHorizons® je feldenkraisovská metóda. Patrí medzi neuroregeneratívne neuropohybové prístupy a založila ju Sylvia Shordike, dlhoročná praktička a skvelá učiteľka, ktorá úzko spolupracovala s Anat Baniel a dnes šíri po svete svoju značku. NeuroHorizons® sa zameriava hlavne na prácu s deťmi s neurologickými diagnózami.

Pre koho a pri akých diagnózach je vhodná?

Mozgová obrna, ADHD, syndrómy a genetické anomálie, autizmus, vývojová dysfázia ai.  

Je potrebné dať si od terapii pauzu pred a po absolvovaní intenzívnej?

Týždeň až dva pred intenzívkou a po nej sa odporúča prestať s inými terapiami.  Počas intenzívky je vhodné napríklad vynechať škôlku alebo školu. Je to preto, že mozog počas neuropohybových lekcií prijíma a triedi množstvo informácií. Je vhodné dopriať mu vtedy odpočinok. Najmä počas spánku dochádza v mozgu k „upratovaniu“ a regenerácii.

Je typické, že aj niekoľko týždňov po absolvovaní lekcií rodičia začnú na svojom dieťati zaznamenávať väčšie či menšie zmeny v pohybe, či v správaní. Ide o fascinujúci proces integrácie, keď mozog doslova omladzuje neurónové synapsie – vyraďuje tie, čo doslúžili a ukotvuje si tie, ktoré považuje sa prospešné.  

Z čoho metóda vyplýva?

Metóda NeuroHorizons®  je založená na  princípoch Feldenkraisovej metódy®. Vychádza z jej základného predpokladu, že každý mozog je plastický a, ak sú na to vytvorené vhodné podmienky, dokáže sa naučiť veci, o ktorých by sme ani nesnívali.

Ako sa na lekciu pripraviť?

Žiadna špeciálna príprava na lekciu nie je potrebná. Dieťa by však malo byť pohodlne oblečené, oddýchnuté a najedené, aby malo všetky biologické potreby naplnené a mohlo sa plne sústrediť na proces učenia.  Ako sme spomenuli vyššie, je hodné na 1-2 týždne pred intenzívkou a po nej pozastaviť  iné terapie, aby dieťa nemalo v hlave„ guláš“.  

  Ako dlho trvá lekcia?

Neuropohybová lekcia obvykle trvá 35-45 minút. U bábätiek to môže byť kratšie. U dospelých lekcia môže dosahovať celú hodinu.  

Čo sa deje s mozgom počas lekcie?

Názov „lekcia“ vychádza z princípu metódy. Nejedná sa totiž o terapiu, ani obyčajné cvičenie. Ide o učenie mozgu cez jemný dotyk a vedomý cielený pohyb, čiže o lekciu, ktorá využíva neuroplasticitu mozgu. Osoba praktizujúca neuropohybovú metódu je špeciálne vyškolený lektor, ktorý pracuje s dieťaťom individuálne podľa jeho potrieb. Lektor a dieťa fungujú ako učiteľ a žiak. Lektor odovzdáva informácie a dieťa ich ako žiak prijíma, učí sa z nich a následne ich integruje vo svoj prospech.

​Jedna lekcia trvá zhruba 45 minút. Presný čas sa prispôsobuje konkrétnemu dieťaťu podľa jeho potrieb a možností.

​Všetko prebieha v pokoji a bezpečí, dieťa nie je vystavované stresovým situáciám. Metóda je veľmi jemná, lektor pracuje s dieťaťom tak, aby za žiadnych okolností necítilo bolesť. Pokiaľ dieťa v nejakom okamihu bolesť predsa len ucíti, je to pre lektora ukazovateľ, kde má dieťa pohybové limity. Týmto limitom sa lektor prispôsobí, a jemne bezbolestne tieto limity pozvoľna posúva a mozgu ukazuje možnosti, čo všetko telo dieťaťa dokáže ešte zvládnuť. Ako rýchlo sa prepojí nová informácia v mozgu s telom dieťaťa a ako rýchlo túto novú schopnosť dieťa integruje, je u každého veľmi individuálne. Niektoré zmeny sú na dieťati vidieť okamžite, niektoré sa prejavia až časom.

Dokážu lekcie zlepšiť aj kognitívne schopnosti a intelekt ?

Aj keď lekcie nazývame pohybové, ovplyvňujú všetky ďalšie aspekty nášho života. Mozog je neuveriteľne vynaliezavý a prešpekulovaný orgán. Nikdy nedokážeme úplne predpovedať, aké zmeny po lekciách uvidíme.

U niekoho sa prejavia v reči, u iného v zraku. U jedného dieťaťa prestanú zúrivé záchvaty zlosti, iné sa začne smiať „ ako blázon“, keď odrazu pocíti voľnosť vo svojom tele.

Sledovať tento proces je fascinujúce a frustrujúce zároveň. Fascinujúce pre obrovské možnosti, ktoré  zrazu po boku svojho dieťaťa objavíme. Frustrujúce kvôli tomu, že presné prepájanie neurónov zatiaľ nie je možné odpredu naplánovať a naše očakávania sa niekedy môžu pretaviť do úplne iných výsledkov.

Čo ak pacient nedokáže spolupracovať alebo z dôvodu mentálneho postihnutia odmieta spoluprácu?

To možné nie je. Metóda je pre všetkých.

Je postavená tak, že „obslúži“ kohokoľvek, či už je aktívny viac alebo menej.  Špeciálne vyškolení lektori dokážu pracovať s ležiacimi deťmi, poskakujúcimi deťmi s autizmom, či ťažkými prípadmi s epilepsiou, ktorým neodporúčajú žiadne klasické terapie. 

Netreba zabúdať ani na dospelých, ktorí majú chronické či akútne pohybové problémy.

Skrátka, funkčný pohyb je pre všetkých v každom veku a stave.

Je pri všetkých diagnózach postup lekcií rovnaký?

V podstate áno. Princípy práce sú tie isté. Niekedy sa rôzni len ich prevedenie alebo intenzita. Lekcia s autistom sa môže zdať úplne iná ako pri ležiacom klientovi s obrnou, ale podstata pohybu a jeho vedenia je rovnaká. 

Skôr by sme mohli povedať, že prístup ku každému klientovi je vysoko individualizovaný – vždy sa odvíjame od jeho aktuálneho stravu a možností. Vychádzame z toho, čo človek dokáže, nie z toho, čo nedokáže. Je to základný a podstatný rozdiel oproti iným prístupom.  

Ako často je vhodné opakovať intenzívky?

Odporúča sa opakovať intenzívku každých 4-6 týždňov. V istej fáze klient dosiahne tzv. plató, keď máme pocit, že nenapreduje. Vtedy sa však netreba zľaknúť a hneď ísť hľadať náhradu, práve naopak, treba čo najskôr vyhľadať lektora a prihlásiť sa na ďalšiu intenzívku.

Prečo v lekciách pokračovať doma?

Je fajn, ak vám dá lektor domácu úlohu, aj keď to nie je typické.  Je však vhodné, ak lektor rodiča poučí, ako napríklad s dieťaťom narábať pri bežných praktických činnostiach – ako ho lepšie kŕmiť, prebaľovať, zdvíhať, vkladať do autosedačky ai.  Často sa stáva, že ako dieťa rastie, rodič si neuvedomí, že s ním manipuluje stále rovnako ako keď bol bábätko, aj keď meniace sa proporcie tela by si vyžadovali zmenu. Je vtedy vhodné, ak lektor posúdi stav a odporučí vhodné riešenie.

Naučí ma lektor ako so svojím telom, dieťaťom alebo príbuzným pracovať doma.

To závisí od dohody s lektorom. Príprava na túto prácu si vyžaduje čas a trpezlivosť. Lektori strávia roky študovaním metód, trénovaním pohybov na zemi na sebe, analyzovaním a skúmaním vlastného tela a následne aplikovaním týchto poznatkov u svojich klientov.

Je to know-how, ktoré sa nedá odovzdať za pár lekcií. Lektor sa však s vami môže podeliť o svoje postrehy, rady a odporúčania, čo s dieťaťom robiť inak a lepšie v istých situáciách.        

A čo výsledky? Aké zlepšenia môžem očakávať?

Zmeny je možné badať vo všetkých oblastiach. Tak ako je komplexný mozog vo svojej štruktúre, komplexný je aj vo svojich prejavoch.

Dieťa sa pri lekciách celkovo uvoľňuje – fyzicky, mentálne aj emocionálne. Začne lepšie ovládať svoje pohyby a učí sa novým vzorcom, čo sa prejavuje do správania, pocitu pohody, chuti skúmať, spoznávať a napredovať. Je posilnené zvnútra, čo mu dodáva pocit sebavedomia a pokoja.

Kedy zvážiť metódu

Kedykoľvek 😉

Či už ste pacient s diagnózou, profesionálny športovec, hudobník, tanečník, či bežný človek z davu, každý z nás môže mať prospech z neuropohybových metód. 

Neuropohyb je prirodzený funkčný pohyb nášho tela, ktorý možno cibriť a vylepšovať celý život.